Projekt "Metoda akceleracji rozwoju kompetencji przekrojowych w procesie kształcenia praktycznego studentów" został uruchomiony w ramach programu Erasmus+ dnia 1 października 2015 roku i był realizowany do 31 sierpnia 2018 roku.
CEL DZIAŁAŃ
Celem projektu było opracowanie i wdrożenie innowacyjnej metody wspomagającej przyspieszenie rozwoju kompetencji przekrojowych studentów poprzez poprawę wykorzystania kształcenia praktycznego.
Badania dowodzą, że kompetencje przekrojowe studentów są poszukiwane przez pracodawców na całym świecie, w tym również te wybrane w projekcie: przedsiębiorczość, kreatywność, komunikatywność i współpraca w grupie. Każdy student kończąc uczelnię wyższą powinien je posiadać. Opracowana metoda spowoduje, że uczelnie wyższe będą miały większe możliwości szybszego i bardziej trafnego reagowania na potrzeby płynące z rynku pracy, również przy rozwoju kierunków studiów i dostosowaniu planów nauczania do potrzeb rynku pracy.
ZADANIA
W ramach projektu opracowano i zrealizowano kolejne zadania:
- Opracowanie raportu dotyczącego stosowanych metod nauczania umiejętności przekrojowych i metod kształcenia praktycznego;
- Zaprojektowanie i przeprowadzenie badań zapotrzebowania na umiejętności przekrojowe wśród przedsiębiorców;
- Opracowanie macierzy zależności metod kształcenia praktycznego i nauczania umiejętności przekrojowych;
- Zaprojektowanie modeli procesów rozwijania umiejętności przekrojowych w ramach kształcenia praktycznego;
- Testowanie, wdrożenie i zbadanie opracowanych modeli referencyjnych procesów nabywania najważniejszych z punktu widzenia przedsiębiorców umiejętności przekrojowych z wykorzystaniem wyselekcjonowanych metod kształcenia praktycznego;
- Opracowanie charakterystyki najbardziej skutecznych procesów kształcenia pozwalających na szybki rozwój umiejętności przekrojowych wśród studentów;
- Opracowanie i upowszechnienie ostatecznej wersji metody nauczania umiejętności przekrojowych w ramach kształcenia praktycznego.
WSPÓŁPRACA MIĘDZYNARODOWA
Z badań wynika, że zjawisko zapotrzebowania na kompetencje przekrojowe wśród absolwentów szkół wyższych odnotowywane jest na całym świecie (m.in. David Finegold and Alexis Spencer Notabartolo, 21st-Century Competencies and Their Impact: An Interdisciplinary Literature Review ; Niedobór talentów, raport ManpowerGroup, 2014 ; Young Employment System for Mobility in Europe, Skills required for entering the labour market, European Commission, Yesme, Styczeń 2012). Z tego powodu projekt zrealizowany został we współpracy międzynarodowej – było to 8 instytucji z 4 krajów europejskich. Koordynatorem projektu była Politechnika Poznańska (Polska) partnerami natomiast były zarówno uczelnie wyższe: Centria University of Applied Sciences (Finlandia), Matej Bel University Banska Bystrica (Słowacja), Politechnika Częstochowska (Polska); University of Maribor – Faculty of Economics and Business (Słowenia), Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu (Polska), jak i instytucje bezpośrednio związane
z rynkiem pracy: The Federation of Education in Jokilaaksot – JEDU (Finlandia) – federacja edukacyjna oraz Zachodnia Izba Przemysłowo-Handlowa w Gorzowie Wielkopolskim (Polska) – Izba Gospodarcza. Dzięki współpracy międzynarodowej, zainicjowanej w ramach projektu, zapewniony został szeroki zasięg oddziaływania wypracowanych rezultatów.
INICJATYWA AKCELERATOR WIEDZY TECHNICZNEJ®
Problematyka projektu wpisuje się w działania, zainicjowane na Politechnice Poznańskiej w 2006 roku przez dr. inż. Macieja Szafrańskiego i dr. inż. Marka Golińskiego, których celem jest przyspieszanie nabywania wiedzy i umiejętności zwłaszcza przez przyszłych i młodych pracowników w przedsiębiorstwach. Inicjatywa ta funkcjonuje pod nazwą Akcelerator Wiedzy Technicznej®.
DOWIEDZ SIĘ WIĘCEJ:
www.awt.org.pl/projekty/erasmus
Znajdź nas na FB!